Nosnost sestavy kol / kola

Kromě terénních podmínek je nosnost jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru kol. K určení požadované nosnosti je nutné znát následující proměnné:

  • Hmotnost vlastního vybavení
  • Maximální hmotnost nákladu
  • Počet použitých kol

Kolo musí být vždy v kontaktu se zemí. V praxi je to zřídka kvůli prahům nebo nerovným povrchům. Výsledkem je, že celkové zatížení často končí na třech kolech a zvyšuje se zatížení kol. Proto musí být celkové zatížení vyděleno třemi koly místo čtyř, aby se dosáhlo bezpečné nosnosti.

Při určování bezpečné celkové zátěže zařízení se 4 koly zohledňujeme hmotnost zařízení plus jeho maximální zatížení. Dělíme součet třemi, a tak získáme bezpečné zatížení, které bychom měli vzít za jedno kolo.

V ostatních případech je nosnost rozdělena takto:

1 otočné kolečko + 2 pevná kolečka
Vhodné pro malé náklady. Snadno ovladatelné, ale nestabilní.

4 otočná kola
Snadno ovladatelný ve všech směrech, ale obtížně ovladatelný v přímé linii

2 otočná kolečka + 2 pevná kolečka
Snadné použití v přímé linii, ale obtížnější při změně směru

4 pevné kola + 2 centrální kola výše
Snadné použití v přímé linii, snadno ovladatelné, ale nestabilní

2 pevné kola – 4 otočné kola
Doporučené nastavení pro těžká břemena a dlouhé vozíky. Snadno ovladatelné ve všech směrech a dobré ovládání v přímé linii

Kola a jejich vlastnosti

Kolečka jsou základem, pohybují se všude. Běhouny a náboje jsou vyrobeny z různých materiálů a jsou strukturálně rozmanité. Díky velké rozmanitosti kol mají různou nosnost, pohonný a valivý odpor a životnost. Volba typu správného kola závisí na aplikaci. Zvedání je klíčovým faktorem.

Polyamid / polypropylen

  • nízký valivý odpor
  • bez údržby
  • vysoká nosnost
  • vysoký valivý odpor na nerovných podlahách
  • rychlé opotřebení na nerovných površích

Guma

  • snadná obsluha na nerovných površích
  • zvukový útlum
  • vysoký valivý odpor
  • omezená kapacita
  • omezená odolnost vůči olejům, tukům, čisticím prostředkům atd.

Termoplastická guma (TPE, Performa, Ecoforma)

  • snadná obsluha na nerovných površích
  • tichý pohyb
  • nízký valivý odpor
  • méně vhodné pro dlouhodobé statické použití
  • odolnost vůči olejům, tukům, detergentům atd.
  • omezená kapacita

Litý polyuretan

  • vysoká nosnost
  • tichý pohyb
  • vysoká odolnost proti opotřebení
  • nízký valivý odpor
  • odolný vůči olejům, tukům, detergentům atd.
  • nulový valivý odpor vůči vlhkému pracovnímu prostředí

Vstřikovaný PU polyuretan

  • nízký valivý odpor
  • bez údržby
  • tichá práce
  • užitečné za všech podmínek
  • nepoškodí povrch

litina

  • nízký valivý odpor
  • vysoká nosnost
  • užitečné za všech podmínek
  • není odolný proti praskání při dynamickém zatížení / rázové síle /
  • může poškodit podlahu

Pneumatika

  • snadná obsluha na nerovných površích
  • zvukový útlum
  • je odolný vůči nárazům
  • omezená kapacita
  • riziko propíchnutí

Posouzení valivého odporu

Vlastnosti podkladu, celková hmotnost zařízení, typ pneumatik a konstrukce ložiska ovlivňují startovací odpor a valivý odpor, a tedy ovlivňují ovladatelnost zařízení.

Pozemní podmínky
Pro podmínky povrchu platí následující: tvrdý povrch – měkké obruče a naopak. Otočná zařízení v bytech, kancelářích a továrnách vyžaduje různé profily produktů. Například v bytech a kancelářích by na kobercích neměly zůstat žádné stopy. Kromě ochrany podkladu je třeba brát v úvahu také chemikálie, oleje, teplotu, stárnutí a odolnost proti opotřebení.

Tlak na povrchu
Podlahové krytiny, zejména u dveří, jsou přes válečky vystaveny velkému zatížení. Maximální povrchový tlak je proto důležitým faktorem v kombinaci válec / podlahová krytina (jednotka: N / mm2). K ochraně by měla být vždy nižší než přípustný tlak na podlahovou krytinu. Čím větší je zatížení válečků, tím větší a širší jsou kola. Měkké materiály a velké šířky kol snižují maximální povrchový tlak, ale ztěžují manévrování.

Kontaktní barvení
Není dobré zanechávat stopy. Zaprvé, když černé gumové kolo po dlouhém klidovém stavu zabarví do tmavé podlahové krytiny světlou barvu. Tomu se říká kontaktní barvení. Aby se zabránilo tomuto nežádoucímu jevu, používají se vysoce kvalitní elektricky vodivá gumová kola, která nezpůsobují kontaktní barvení. Žíravé čisticí prostředky nebo nenatřené podlahy mohou ovlivnit změnu barvy během kontaktu. Rádi vám poradíme ohledně dalších otázek!

Křídování
Křída je barvení substrátu částicemi pneumatiky. Jedná se o čistě fyzický proces, který se vyskytuje v pružných pneumatikách a je téměř nevyhnutelný. Křída může být odstraněna za použití běžně dostupných čisticích prostředků, např. Podlahových krytin z PVC, gumy nebo kamene.

Startovací odpor a valivý odpor / rotační odpor.
Kola se neotáčí sama. Musí se pohybovat. Aby se zařízení uvedlo do pohybu, musíte při pohybu překonat odpor. Síla, která musí být použita k udržení pohybu nebo vedení stroje, se nazývá valivý odpor nebo rotační odpor. Tento odpor závisí na různých faktorech, jako je zatížení, průměr kola, materiál kola a pneumatiky, typ ložiska, prodloužení válce a vlastnosti země. Další kritéria, která ovlivňují rotační odpor, jsou například různé typy ložisek, průměr vedení kuliček a samotné kuličky.

Vliv chemie

Vnější vlivy mohou ovlivňovat dopravní systém, zejména kola. V zásadě rozlišujeme dva typy zatížení:

  1. Správný kontakt s chemickými látkami
  2. Vlivy prostředí, které převládají v místě použití v kapalné nebo plynné formě

Oba typy zatížení mohou ovlivnit kola a jejich jednotlivé komponenty v podobě koroze, změn povrchu, ztráty pevnosti, ztráty elasticity nebo zanechání stop maziva. Kola, která mají být používána v problematickém prostředí, by měla mít zkontrolována takové prvky, jako je pouzdro, tělo kola a pneumatika. Délka kontaktu, koncentrace žíravých látek, ale také vlhkost a teplota jsou faktory, které ovlivňují chemickou odolnost.

Podrobné údaje v tabulce