Ložiska použitá v kolech
Konstrukce ložiska v kole má velký význam pro valivé vlastnosti (odpor) kola a tím i pro pohyblivost celého zařízení.
Ložiska kol musí splňovat různé požadavky, jako je přiměřená nosnost, životnost, dopad na životní prostředí, odolnost proti nárazům, valivý odpor, odolnost proti povětrnostním vlivům atd.
Existují následující typy ložisek kol:
Kluzné ložisko:
Kluzná ložiska mají dobré valivé vlastnosti. Kluzná ložiska se používají v kolech vyrobených z plastu (polypropylen a nylon). Kluzná ložiska se používají zejména v případě zařízení, která se pohybují jen nepatrně. Jsou za normálních podmínek bezúdržbová, necitlivá na nárazy a odolná proti korozi. Jsou k dispozici v galvanizované a nerezové oceli.
- kluzná ložiska – otvor v kole
- pouzdra z pozinkované oceli nebo nerezové oceli
Jehlové ložisko:
Jehlové ložisko, také známé jako válečkové ložisko, sestává z válečků z pozinkované oceli nebo z nerezové oceli, které jsou uspořádány v kleci. Valivý odpor ložiska je relativně nízký i při vysokých zatíženích. Jehlové ložisko bylo používáno především ve standardních kolech pro přepravu zařízení. Tato ložiska jsou trvanlivá, pevná a do značné míry bezúdržbová. Nejčastěji se vyskytují v plastových (PN), metal-gumových (SM), plastových-gumových (PM, PG) nebo polyamidových polyuretanových (PU) kolech.
- Jehlové ložisko
- pouzdra z pozinkované oceli nebo nerezové oceli
Kuličkové ložisko:
Kuličková ložiska sestávají z kovových kuliček, které se otáčejí mezi dvěma kroužky: vnitřním a vnějším. Konstrukce ložiska, jeho dvojité těsnění RS a labyrintové plastové kryty zaručují odolnost vůči vlivům prostředí a snadný pohyb. Poskytují velmi dobré vlastnosti otáčení při maximálním přípustném zatížení kola a vyšších rychlostech. Kuličková ložiska jsou normou v oblasti technicky náročných zařízení a silně zatížených kol.
- uzavřené kuličkové ložisko RS
- ochranné plastové obaly
Dvojité kuličkové ložisko:
Dvojitá kuličková ložiska v kolečku se skládají ze dvou přesných kuličkových ložisek s ocelovým vnitřním stabilizačním kroužkem mezi nimi. Dvojitá ložiska poskytují velmi dobrou ochranu proti bočním nárazům. Těsnění ložisek RS zaručuje odolnost vůči vlivům prostředí. Dvojitá ložiska se používají u kol se střední a vysokou nosností, kde je důležitá nosnost, stabilita a rychlost. Ložiska mají ve většině případů kola (AU, AB, PU, PN) těsnění RS, v některých kolech PN lze nalézt běžná ložiska ZZ. Dvojitá ložiska poskytují velmi dobré valivé vlastnosti při maximálním přípustném zatížení kola a vyšších rychlostech.
- dvě těsněná kuličková ložiska RS
- ocelový vnitřní kroužek
Dvojitá ložiska z nerezové oceli s těsněním typu V-ring:
Dvojitá kuličková ložiska z nerezové oceli v kolečku se skládají ze dvou kuličkových ložisek z nerezové oceli. Mezi ložisky je ocelový stabilizační vnitřní kroužek, 2 typy těsnicích kroužků a těsnění V-ring. Těsnění ložisek zaručuje vysokou odolnost vůči vlivům prostředí. Dvojitá ložiska z nerezové oceli zajišťují velmi dobré vlastnosti otáčení, s maximálním přípustným zatížením kol a vyššími rychlostmi a vysokou odolností vůči bočním nárazům.
- dvě kuličková ložiska z nerezové oceli
- těsnicí kroužek z nerezové oceli
- plastový těsnící kroužek
- gumové těsnění typu V-ring
- Pouzdro
Dvojitá kuličková ložiska pro vysoké teploty (do 315 °C):
Ložisko pro vysoké teploty se používá v kole přizpůsobeném pro práci při teplotách do 300 ° C: WHFL. Použité těsnění s dvojitým ložiskem zaručuje na rozdíl od jiných produktů na trhu delší zachování maziva navzdory obtížným pracovním podmínkám. Dvojité ložisko kola zaručuje velmi dobré valivé vlastnosti, snadný pohyb a odolnost vůči bočním nárazům. Kola WHFL na tomto ložisku mají dynamickou nosnost 240 kg při rychlosti 4 km / h.
- dvě kuličková ložiska
- dvě ocelové labyrintové těsnění
- kovové stabilizační pouzdro
Dvojitá kuželíková ložiska:
Kuželíková ložiska se skládají z kroužků s kuželovými oběžnými drahami a válečky ve tvaru komolého kužele. Konstrukce kuželíkového ložiska způsobuje, že tento typ ložiska velmi dobře přenáší radiální zatížení, avšak s mnohem vyššími hodnotami než kuličková ložiska a na rozdíl od běžných kuličkových ložisek také axiální zatížení. Velikost přenášeného nákladu závisí přímo na velikosti úhlu pásu. Kuželíková ložiska jsou oddělitelná ložiska, což výrazně zjednodušuje jejich montáž.